Se över din hälsa och dina fitnessvanor

Folks hälsovanor blir alltmer alarmerande och kosten gör att människor i västvärlden blir tjockare och tjockare. Ett stillasittande liv bidrar till utvecklande av välfärdssjukdomar som diabetes och fetma samt olika hjärt-och kärlsjukdomar och då en stor del av kosten kommer från halvfabrikat och långväga transporter utgör vardagen för de flesta råvaror idag, så hjälper detta naturligtvis inte din hälsa på traven. Med detta sagt, betyder det inte att svenskarna är lata människor som aldrig rör på sig. Tvärtom, så tycker man i Sverige om att träna, åka skidor eller utöva friluftsaktiviteter. Idag tränar de flesta, inte bara för att få bättre hälsostatus men också för att gå ned i vikt. Skönhetsbranschen och träningsbranschen står varandra väldigt nära och det man inte kan fixa på gymmet, kan man åtgärda genom plastikkirurgi som bröstförstoring, rumplyft eller kanske en näsplastik i Stockholm för att känna sig lite bättre till mods. Allt fler skönhetsopererar sig eller lägger in fillers och antalet skönhetsinstitut bara växer och växer. Men för att hålla oss till fitness och hälsa, kan du i artikeln nedan få några tips och råd hur man förbättrar sin hälsa och håller sig till den nya stilen.

21 är den magiska siffran

Det sägs inom hälsobranschen och på andra ställen också för den delen, att man bör göra något 21 gånger eller under minst 3 veckor innan man kan säga att man har brutit ett mönster. För personen som har varit fysiskt aktiv under den större delen av det vuxna livet, är detta förmodligen ingenting att tala om men för den ovane så verkar kanske 21 dagar ett halvt liv. Dock går det fortare än man tror och redan efter ett par gånger så brukar man känna att träningen både ger resultat och gör gott. Det är mycket viktigt att du inte tar i med hårdhandskarna och går för hårt fram i början. Då tröttnar du lätt! Istället, börja enkelt och utöka efter hand och variera din träning så att du inte alltid gör samma saker. Detta ger också bättre muskelfunktioner och bidrar till viktminskning snabbare. Här följer några tips för nybörjaren.

  • Börja träna 30 min om dagen i ett par veckor.
  • Utöka med 15 min efter det och fortsätt sedan allteftersom du blir starkare.
  • Var uppmärksam på skador och tecken på utmattning.
  • Glöm inte proteinet för att återuppbygga musklerna.

Att hitta sin träningsform

Gym

Vilken typ av träning man vill åstadkomma är helt och hållet en smaksak. Vissa avskyr att ställa sig i tighta kläder på ett gym med perfekta muskelknuttar och cellulitfria människor omkring sig, medans andra blir sporrade av just detta. Andra föredrar att träna i hemmets lugna vrå med band, hantlar eller kanske till och med ett löpband/motionscykel. Idag finns det maskiner att köpa för hemmabruk i vanliga butiker som Jula eller XXL som är mycket proffsiga men inte alls så dyra som man kanske kan tro. Du kan få en superb spinning-cykel för några tusenlappar och även ett löpband för samma pris. Vilken träningstyp du än väljer så bör du känna efter om denna metod passar dig, för annars riskerar du att sluta. Ibland kan det också vara så att man behöver gruppträning till en början för att komma igång och få en motivation som behövs för att senare träna på egen hand. En viktig aspekt är att sätta upp små delmål till följd av ett större slutmål. Du kanske drömmer om att springa ett maratonlopp inom ett år, eller gå ned 10 kg i vikt på ett år, osv. Sätt aldrig upp ett slutmål alltför nära inpå utan dela upp det i mindre delmål som gör det enklare att följa. Tänk också på att förstärka alla muskelgrupper för att undvika skador. Läs om några exempel på sporter som stimulerar hela kroppen.

  • Crossfit-träning
  • Löpning
  • Simning
  • Power-walking som dessutom är mycket skonsamt för kroppen.

Underskatta inte vikten av att träna upp magmusklerna ordentligt varje gång du idrottar. En stark bål innebär nämligen att du riskerar att dras med färre ryggproblem som ischias och ländryggsbesvär upp i åldrarna. Man skulle kunna tro att en stark rygg enbart kräver ryggträning men så är alltså inte fallet.

Att äta sig frisk

Det räcker inte att röra på sig – maten är ännu viktigare än motionen eftersom det är den näring som ska gynna muskler, vävnader ock dylikt. När man tränar är det viktigt att få i sig en varierad kost. Man kan äta allt men med måtta så tänk inte att du helt ska sluta med något som du i vanliga fall älskar. Dra ned på socker och salt och ersätt istället socker med honung när du bakar eller mosa i en banan istället. Det ger ibland ännu mer sötma men är betydligt nyttigare. Försök att laga din mat själv så mycket det går istället för att köpa färdigmat. Det ger dessutom bättre smak och behöver inte ta speciellt lång tid. Du kan till exempel laga mat för en hel vecka under en dag på helgen så slipper du drabbas av tidsbrist varje dag. Frys in portioner eller lägg dem i kylen. De håller sig garanterat en vecka.

Istället för vanlig pasta så köp fullkornspasta, istället för vitt ris koka råris och hirs som kryllar av vitaminer och ger en fylligare smak, och varva gärna vanlig potatis med sötpotatis då och då. Sötpotatis är otroligt gott och smakrikt och ger dig massor med vitaminer och mineraler. Sist men inte minst ska du få några tips på hälsosamt godis som är bra att äta efter träning och som fungerar som komplement till vanligt godis.
Köp mörk choklad, ca 70 % eller mer och smält den tillsammans med torkad frukt och nötter och frön. Du kan också ta frukt och doppa i mörk choklad. Frysta vindruvor doppade i mörk choklad är himmelskt gott och nyttigt till max.

Lycka till med ditt nya hälsosamma liv!