Förbättra din psykiska hälsa med träning

Majoriteten av alla människor är väl medvetna om att träning och daglig motion kan göra under för kroppen, men inte alla är medvetna om att träning också har en stor inverkan på den psykiska hälsan. Träning kan komma i alla dess former och kan handla om allt från att ta cykeln till jobbet varje dag, till styrketräning med tunga vikter på gymmet. Vilken typ av träning du använder dig av har mindre betydelse. Det är att du faktiskt tränar som spelar roll.

Det är främst i samband med ångest, stress och depression som träning och motion kan komma till stor hjälp. Det finns mängder med olika studier som visar att fysisk aktivitet kan fungera riktigt starkt mot dessa typer av psykiska problem, och sanningen är att träning faktiskt kan vara minst lika effektivt som kemiska läkemedel, t.ex. antidepressiva medel.

Hur kan det komma sig att motion kan bota och lindra lika bra som mediciner från en läkare? Den främsta anledningen till att regelbunden träning kan göra under för psyket är endorfinerna som utsöndras när vi rör på oss. När endorfinerna släpps lösa i vår kropp infinner sig en känsla av välbehag och lugn. En annan anledning till att motion är så viktigt vid psykisk ohälsa är att träningen fungerar som en distraktion. När vi tränar fokuserar vi på det vi gör och negativa tankar och tankemönster bryts.

Hur mycket träning krävs?

Visst vore det bekvämt om man kan köpa sig till positiva effekter av träning precis på samma sätt som man nu kan handla kryptovalutor säkert på internet, men när det kommer till träning krävs mycket motivation och engagemang. Det är lätt att man kommer igång med träningen riktigt bra, men efter några dagar faller man sakta tillbaka i sitt vanliga mönster igen. För att man ska få en bra och så optimal effekt av sin träning som möjligt är det rekommenderat att motionera eller träna minst fem dagar i veckan. Varje pass bör vara som minst 30 minuter vid varje tillfälle.

Observera att du inte behöver styrketräna på gymmet eller ge dig ut i löpspåret för att få en bättre psykisk hälsa. Det kan räcka gott och väl med en snabb promenad på morgonen och ett yogapass framför tv:n på kvällen. Alla människor har inte möjlighet eller tid att få till 30 minuter fem dagar i veckan, men kom ihåg att all träning är bättre än ingenting alls.

Fördelar med träning och motion

  • Lindrar stress
  • Utsöndrar endorfiner som gör oss gladare
  • Ger bättre sömnmönster
  • Du får mer energi
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Ökat minne
  • Starkare och friskare kropp
  • Bättre självkänsla

Med det sagt är det tydligt att träning och motion kommer med otroligt många fördelar. Har man varit deprimerad eller haft problem med ångest länge kan det kännas väldigt svårt att komma igång, just eftersom man oftast upplever stor trötthet och nedstämdhet. Börja försiktigt och ta allt i din egen takt. Välj bara den typen av träning som du faktiskt finner rolig, annars är det lätt att man snabbt ger upp.