De positiva effekterna utav träning

Motion är viktigt för alla människor, av många olika skäl. Att ha en vältränad kropp är grundläggande för att man ska orka med vardagen, både fysiskt och psykiskt. Små barn rör på sig naturligt och springer hellre än går när de ska ta sig någonstans, men för äldre barn och vuxna blir träningen ofta något som aktivt måste föras in i det dagliga livet.

För att bli motiverad att motionera kan man tänka på alla de hälsoeffekter träningen har och fundera på smarta sätt att frigöra tid till träning i vardagen.

Positiva effekter av motion

När man rör på sig tillräckligt sker en rad positiva saker i kroppen när det gäller hälsan. Direkt under och efter ett träningspass kan man känna att humöret blir mycket bättre. Det beror delvis på att endorfiner, kroppseget lyckohormon, frisätts och höjer sinnesstämningen. Muskler och hjärna syresätts också bättre och det leder till att man känner sig piggare.

Mer långtgående effekter av motion får man genom att man minskar risken för ett antal sjukdomar. Hjärta och kärl mår bättre och man får inte lika lätt hjärtinfarkt eller stroke. Nivåerna av skadligt kolesterol i blodet sjunker. Ett antal cancersjukdomar som t.ex. tarmcancer och bröstcancer motverkas också av regelbunden motion.

Framförallt kvinnor får svagare skelett när de blir äldre men genom motion med belastning, t.ex. löpning eller styrketräning, stärks skelettet och risken för benskörhet minskar.

Förutom de fysiska effekterna har träning även många psykiska effekter. De ovan nämnda endorfinerna ger en kortvarig effekt men motion sänker även stressnivåerna i kroppen. Depression kan också lindras och lättare varianter kan till och med botas tack vare motion som även skrivs ut på recept av läkare till nedstämda patienter.

Man sover bättre när man tränat. Bra sömn och endorfiner gör sitt till för att få upp humöret men motion kan även lindra smärttillstånd i t.ex. rygg och leder, förutsatt att den är anpassad till de eventuella skador eller problem man har. En smärtfri kropp bidrar också till ett bättre humör.

Att få tid till träning

I en hektisk vardag kan det kännas svårt att få tid till träning, trots att man känner till alla positiva hälsoeffekter detta har. Med rätt tankesätt och kanske lite hjälp går det att få in tillräckligt med motion i vardagen. Man kan försöka gå eller cykla istället för att ta bilen eller bussen kortare sträckor, välja trappor istället för hiss och ta en joggingtur när man har möjlighet.

För att frigöra ytterligare tid kan man ta hjälp av alla de smarta tjänster som finns idag. Man kan ta hjälp med städningen, även om det ju i sig är en sorts vardagsmotion. Matlagning är en stor del både till vardag och fest. Idag finns ett flertal företag som erbjuder catering i Stockholm till både bra pris och kvalitet. Det går att få hälsosamma menyer på ett lätt och prisvärt sätt och då orka med både träningen och eventuella festarrangemang. Kanske kan man till och med ordna en motionsträff tillsammans med vännerna och köpa in en fantasifull, färgsprakande och vitaminfylld cateringmåltid som inspirerar?